ד"ר דב רייכמן, ספקטרה אנליטיקס www.spectra-analytics.com
חברות טכנולוגיות מאופיינות בתהליכי פיתוח יחסית ארוכים ומורכבים המהווים תנאי ראשוני להיתכנות העסקית של החברה.
שלבי פיתוח אלו מחייבים השקעות גבוהות בכוח אדם איכותי, תשתיות טכנולוגיות מתאימות, הגנה על הקניין הרוחני ותיקוף אמינות המוצר ללא רבב.
יחד עם זאת, הצלחה בתהליך אתגרי זה יכולה להוביל את החברה לפריצת דרך עולמית, יוקרה וחדשנות וכמובן תשואה גבוהה מאד לבעלי המניות.
התנהלותה של החברה הטכנולוגית מזמנת לה איומים והזדמנויות כמעט בכל יום ותגובה נכונה של הנהלת החברה לאירועים אלו תיקבע במידה ניכרת את סיכויי הצלחתה להגשים את יעדיה העסקיים.
תיכנון אסטרטגי – מפת הדרכים לפיתוח העסקי של החברה
התיכנון האסטרטגי הוא מפת הדרכים למסעה האתגרי של החברה אשר יאפשר למצות נכון את התקציב וכלל המשאבים ולבחור, באופן יחסי, את הנתיב הקצר ביותר והבטוח ביותר לבניית ערך גבוה לחברה ותשואה אטרקטיבית לבעלי המניות, למנהלים ולעובדים.
גיבוש אסטרטגיה עסקית בהליך תכנון מסודר ימנע בעתיד יישום של רעיונות המבטיחים קיצורי דרך בשדות מוקשים, תגובות יתר לאיומים, חוסר תשומת לב להזדמנויות עסקיות ובזבוז משאבים לנתיבים שהתועלת שלהם לחברה הינה בספק רב.
התיכנון האסטרטגי מאפשר לחברה לכמת בתהליך לוגי את הסיכונים והסיכויים וימנע הטיית הנתיב מסיבות שמקורן התנצחות לא עניינית או עמדות אסרטיביות אך לא מקצועיות.
גיבוש אסטרטגיה עסקית הינו תהליך מקצועי המחייב יצירת שיתוף והפריה מיטביים של מוקדי הידע בחברה ותחושת שותפות ונחישות להגשמת ההצלחה.
חברה אשר השכילה למנף עוצמות אלו יצרה יתרון תחרותי משמעותי בשוק יותר מכל יתרון טכנולוגי או יתרון שמקורו בעוצמת המותג.
הגדלת סיכויי ההצלחה העסקית
אסטרטגיה עסקית מגובשת מאפשרת לחברה לצלוח בהצלחה את תקופת הפיתוח הארוכה ועתירת המשאבים מבלי לאבד את הכיוון ונותנת תחושה נכונה למשקיעים כי גם בים סוער יודעת הנהלת החברה להוביל ליעדים שנקבעו.
תהליך הפיתוח העסקי והטכנולוגי בחברה יוכל לקבל אינדיקציות ברורות בצמתות ההחלטה לאן לפנות תוך הבנת המחירים והתועלות.
התכנון האסטרטגי מצמצם במידה ניכרת את הרצון לעיתים למזער יתר על המידה איומים שאינם נוחים לנו ובד בבד מונע אפשרות להלך אימים באשר לסיכונים שהסתברותם נמוכה במיוחד.
חברה טכנולוגית החסרה את המצפן, הכלים והכללים הנכונים להתנהלותה לא תדע לאמוד נכון את האיומים וההזדמנויות, לעיתים אף לא תדע להבדיל בין איום להזדמנות ובדרך כלל זמן התגובה הנדרש ממנה להחלטה יהיה קצר מידי ולא יאפשר איסוף נתונים, התייעצות וביצוע קבלת החלטות מסודרת.
חיסכון בהוצאות
כניסה של חברה לתהליך של תיכנון אסטרטגי אינו הוצאה נוספת לחברה - נהפוך הוא, התהליך יוביל לחיסכון עלויות באופן שוטף וקבוע ויכניס מומנטום של יעילות ומיקוד בדרך למטרה.
מיותר לציין כי הן תהליך הגיבוש האסטרטגי והן תהליך ההטמעה בחברה מייצרים בונוסים וחוזקות רבות לאירגון בכל הקשור לתרבות האירגונית, למיקוד ולנחישות אשר נדרשים באופן מתמיד על מנת להשיג כושר תחרות ויציבות גבוהה של כח האדם.
התכנון האסטרטגי צריך להיות מלווה בהטמעה עיקבית בפעילות השוטפת של החברה ובמדיניות ההנהלה והדירקטוריון.
החברה הטכנולוגית צריכה בד בבד לפתח את תדמיתה העסקית בכלים המקצועיים ביותר גם אם עיקר מעייניה נתונים לפיתוח הטכנולוגי ואתגריו.
התכנון האסטרטגי, הפיתוח העסקי הנגזר ממנו והמהלכים השיווקיים בדגש על התדמית העסקית הם אלו שיבנו את ערך החברה בשוק היעד, יובילו להגשמת מטרותיה וליצירת תשואה גבוהה לבעלי המניות ולקברניטיה.
ד"ר דב רייכמן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ספקטרה אנליטיקס המתמחה בפיתוח עסקי, שיווק, אימון אישי ואימון עסקי www.spectra-analytics.com